Uni

** Kaupallinen yhteistyö

Olen aina arvostanut unta. Teininä pystyin nukkumaan viikonloppuisin helposti pitkälle iltapäivään ja usein heräsin vasta siihen, kun äiti huusi minua yläkerrasta syömään. Minä pyjamassa ruokapöydässä klo 15 oli ihan normaalia siihen aikaan.

Kun sain ensimmäisen ihan oikean päivätyön täysi-ikäisenä, saatoin tulla kaupan kautta kotiin, tehdä ruokaa ja käydä yöunille klo 18. Pystyisin yhä helposti viettämään vapaapäivän niin, että nukkuisin pieniä päikkäreitä pitkin päivää ja nousisin suunnilleen vain syömään tai vessaan. Arvaa vaan malttaako sellaista tehdä enää juuri koskaan?

Kun on lapsia, unta osaa arvostaa vielä potenssiin tuhat. Olen useasti kauhistellut jälkeenpäin sitä, miten selvisin järjissäni vauvan ja 1,5 vuotiaan kanssa. Pahimmillaan heräsin yöllä tunnin välein, enkä ehtinyt edes nukahtaa kunnolla siinä välissä, koska panikoin sitä että tunnin päästä huuto alkaa taas uudestaan.

Silloin oli kausi, jolloin olin niin yliväsynyt etten pystynyt nukahtamaan edes päikkäreille vaikka olisi ollut mahdollisuus. Kun vauva (ja minä) sitten vihdoin puolen vuoden ikäisenä nukkui ensimmäisen kokonaisen yön, olo oli kuin olisi herännyt uudestaan henkiin.

 

Pixabay.com

Uni on niin tavallinen asia, ettei sitä tule ajatelleeksi, ellei siitä tule ongelmaa. Ihan jokainen tietää miltä tuntuu pyöriä sängyssä ja katsoa kelloa vain tajutakseen, että kahden tunnin päästä pitäisi olla pirteänä hereillä. Minä nukun pääsääntöisesti ihan todella hyvin. Pystyn nukahtamaan melkein mihin tahansa, asennon epämukavuudesta huolimatta.  Lennot menevät hujauksessa, samoin automatkat. Iltaisin olen yleensä niin väsynyt, ettei unta tarvitse odotella. Mutta on minullakin kokemusta valvomisesta. On tasan kolme asiaa, jotka saavat minut valvomaan ja luulen että ne ovat samat meillä lähes jokaisella.

Tekemättömät asiat. Raha-asiat. Ihmissuhteet. 

Itselläni juuri edellämainitussa järjestyksessä. Koska olisikaan parempi pohtia näitä asioita kuin yöllä, kun silloin niille ei voi edes tehdä mitään? Yöllä kaikki ongelmat sitä paitsi saavat massiiviset mittasuhteet ja itsensä saa halutessaan aivan sekopäiseksi ajatellessaan kaiken pahimman vaihtoehdon kautta.

Pixabay.com

Sain muutama kuukausi sitten testattavakseni melatoniinivalmisteen. En ole koskaan aiemmin kokeillut mitään vastaavia tuotteita ja olen aina ollut niitä kohtaan äärimmäisen epäluuloinen. Ihan oikeat unilääkkeet taas ovat mielikuvissani pelottavia ja niin koukuttavia, että niiden käyttö on suora tie narkkariksi. Ehkä vähän typerän kärjistetysti ajateltu, mutta niitä en haluaisi edes kokeilla.

Melatoniinin eli pimeähormonin sanotaan olevan luonnollinen keino lyhytaikaisten unihäiriöiden hoidossa. Sen kerrotaan lyhentävän nukahtamisaikaa ja parantavan unen syvyyttä. Se myös lievittää aikaeron vaikutuksia. Ihmiskeho itse erittää melatoniinia, mutta sen määrä vähenee iän sekä stressin myötä. Siinä kohtaa on lisäravinteena käytettävän melatoniinin paikka.

Minä halusin kokeilla melatoniinia ihan silkasta uteliaisuudesta,koska kuten sanoin, olin epäluuloinen. Houkuttelin myös Tuomaksen tuotetestaukseen kanssani, koska jokainen ihmiskeho toimii eri tavalla.

Melatoniinivalmisteita löytyy pilvin pimein ja kokemukseni on pelkästään yhdestä  tuotteesta. Sanoin tuotteen edustajalle, että haluan kokeilla melatoniinia pitempään jatkuvassa käytössä, jotta osaan ihan oikeasti kertoa miten olen tuotteen kokenut. Nyt on mennyt reilu kuukausi ja olen tunnollisesti ottanut melatoniinia joka ilta.

Tabletti suositellaan otettavaksi 30 minuuttia – kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa ja olen kokeillut kaikkea tältä väliltä. En koe että melatoniini olisi lyhentänyt nukahtamisaikaani, sillä nukahdan normaalisti tosi nopeasti. Huomattavin asia jonka olen havainnut on se, että uni todella on syvempää kuin aiemmin.

Herään edelleenkin jos lapset heräävät yöllä ja huutavat minua, (se äidin ominaisuus ei kai poistu koskaan), mutta en enää herää vessaan joka yö, niin kuin ennen. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin havahtua siihen, että on vessahätä! Melatoniini tekee myös sen, että jos olen herännyt yöllä, niin nukahdan saman tien uudestaan, enkä jää sänkyyn pyörimään ja miettimään asioita.

Melatoniini ei aiheuta aamupöhnää, vaan herään ihan normaalisti, yhtä pirteänä tai yhtä jumissa kuin aiemminkin. Apteqin melatoniini Extra on yhdistelmätuote, jossa on lisäksi L-teaniinia ja B6-vitamiinia ja se on markkinoiden vahvin ja monipuolisin melatoniini ravintolisä. Iso plussa on se, että tabletti on pureskeltava ja se maistuu ihan raikkaalta mintulta.

En keksi mitään huonoa ominaisuutta ja hyvistä nostaisin esiin paremman unen laadun. Näin kevään tullen mietin että melatoniinista voisi olla apua myös valoisiin iltoihin. Minun nukahtamiseeni lisääntynyt valo ei vaikuta, mutta valoisuudesta kärsivää melatoniini saattaisi helpottaa nukahtamaan nopeammin.

Pitkään jatkunut unettomuus on aina lääkärikäynnin aihe, mutta kevyempänä keinona pitäisin melatoniinia hyvänä ja turvallisena keinona lähteä purkamaan uniongelmia. Hyvät yöunet kun ovat onnistuneen päivän paras lähtökohta.

Pixabay.com

Haluat varmaan vielä kuulla Tuomaksen mielipiteen tuotteesta. Hän oli vähintään yhtä epäluuloinen kuin minä. Epäili ettei aamulla heräisi herätyskelloon ja olisi ihan pöhnässä koko päivän. Otimme ensimmäisenä iltana tabletit yhtä aikaa. En olisi tajunnut pureskella sitä, ellei Tuomas olisi vieressä rouskuttanut omaansa ja sanonut että se maistuu hyvältä. Meni 10 minuuttia ja hän lähes kirjaimellisesti nukahti pöytään. Seuraavana aamuna hän nukkui pommiin.

Minä epäilen että hän oli painanut herätyksen pois ja nukahtanut ihan saman tien uudestaan, mutta Tuomas syytti melatoniinia. Väitän myös että vaikutus olisi ollut sama, vaikka olisin antanut hänelle tavallisen minttupastillin, koska hän halusi uskoa niin.

Pyysin silti häntä antamaan tuotteelle vielä uuden mahdollisuuden ja siitä lähtien on sujunut hyvin. Meillä molemmilla on ollut stressaavia käänteitä, jotka ovat valvottaneet öisin ja myös Tuomaksen kokemuksella yölliset heräilyt ovat jääneet pois. Eli Tuomaksen kokemuksella melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa sekä takaa keskeytymättömät yöunet. Ja ensimmäisen kokeilun jälkeen hän ON aamuisin herännyt herätyskelloon :)

♥ Niina

**Yhteistyössä Apteq

Niina

Niina

2 Comments

  1. Tiedätkö ne on juuri nuo kolme asiaa! Järjestys mulla kyllä vaihtelee 😉 Mikään ei ole niin kauheaa kuin yövalvominen. Minut se jotenkin lamaannuttaa, koko seuraava päivä, melkein sitä seuraavakin, menee ihan pilalle. Omia kokemuksia melatoniinista ei ole, mutta mies käyttää niitä pätkittäin ympäri vuoden.

    • No kuule tiedän Silja:) Valitettavasti! Mä myös inhoan niitä huonosti nukuttuja öitä, vaikuttaa negatiivisesti koko päivään kun on ihan jumissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *